![]() ![]() ![]() |
|
|||||||
|
Прийоми зимового водіння Ознайомлений – значить озброєний! Зима – традиційно важка пора року
для автомобілістів. Пов’язано це, перш за все, зі специфічними дорожніми
умовами: постійно змінюють одне одного відлиги і заморозки в поєднанні з частим
мокрим снігом, які створюють передумови для найсильніших дорожніх аварій.
Слизька дорога часто доповнюється поганою видимістю через снігопад, туман і
короткий світловий день. Ситуація ускладнюється ще й тим, що вулиці українських
міст освітлені погано, не кажучи вже про траси. У ситуації складних дорожніх умов
краща порада – за можливості відмовитися від поїздки. Але, якщо їхати все-таки
треба, водієві слід бути максимально обережним і дотримуватися ряду наведених
нижче правил. Тактична
підготовка. Швидкість. Безпечною вважається така швидкість, при якій водій у
конкретних дорожніх умовах здатний уникнути аварії при раптовій ситуації, що
змінилася. Перед виїздом на дорогу загального користування в складних дорожніх
умовах водієві краще всього випробувати свій автомобіль на безпечній ділянці
(не на дорозі загального користування). Наскільки збільшився гальмівний шлях у
порівнянні із звичною реакцією автомобіля? На якій швидкості і при якому
зусиллі на педаль гальма (якщо машина не обладнана суперсучасною АБС) автомобіль
зберігає траєкторію? Виходячи з цього, і варто розвивати допустиму швидкість. Простір для маневру. Одне з головних правил, які треба пам’ятати на слизькій
дорозі, – завжди залишати достатній для маневру простір і уникати різких
«рухів». Пам’ятайте, що сніг або лід зменшують зчіпні властивості з дорогою, а
це веде до збільшення гальмівного шляху додатковим ризикам скоєння ДТП. Слід
тримати дистанцію до попередньої машини в півтора-два рази більшу звичної. Концентрація уваги. Водіння в зимових умовах вимагає більшої концентрації
уваги, ніж в інший час. Не розмовляйте по мобільному телефону якщо у вас
гарнітура «hands-free» – в ожеледь потрібен максимум концентрації та уваги. Габарити. Головне при тумані і снігопаді, як і в багатьох інших
ситуаціях – позначити свою присутність. Тобто показати іншим учасникам руху, що
на їх шляху може виявитися і ваш автомобіль. Перше, що слід зробити – це
увімкнути задні протитуманні фари, якщо вони є. Але не сподівайтеся тільки на
«габаритні ліхтарі» – краще увімкніть і ближнє світло фар. До того ж, це світло
навіть удень дозволить трохи раніше побачити автомобіль, що зупинився попереду,
і безпечно його об’їхати. Також в умовах поганої видимості рекомендується
вмикати «аварійку». Режим, коли всі покажчики повороту блимають, забезпечить
високий рівень безпеки і в тумані, і при снігопаді. Водіння
автомобіля. Початок руху, підйом і спуск. Для уникнення пробуксовки працювати педалями акселератора
і гальма потрібно максимально плавно. Якщо колеса все одно пробуксовують,
спробуйте починати рух з другої передачі. До речі, це правило слід пам’ятати
при виїзді з парковки. Стандартна зимова аварія – автомобіль «повело» при
рушанні з місця, в результаті чого постраждала машина ні в чому не винного
сусіда. Передній або задній? Значною мірою особливість керованості автомобілем залежить від типу приводу. Так, у задньопривідних автомобілів спостерігається ефект «риб’ячого хвоста» – задню частину заносить то вліво, то вправо. Це наслідок неправильної роботи з педаллю газу і зчеплення або при рушанні на льоду: всі ці дії необхідно робити м’яко, стартуючи з місця дуже акуратно. При проходженні повороту необхідно зменшити швидкість і додати її вже після повного завершення маневру. Передньопривідний автомобіль при
проходженні поворотів також має свою особливість – при вході в поворот
необхідно зменшити швидкість, а в момент виходу з нього – додати газу. Якщо
цього не зробити, автомобіль може занести. До речі, якщо передньопривідний
автомобіль уже втратив керованість, дуже важливо зосередитися і, замість того,
щоб натиснути на гальмо, додати газу і вирівняти траєкторію кермом. У такий
спосіб можна об’їхати перешкоду, яка щойно з’явилась, наприклад, якщо вискочив
на дорогу пішохід. Гальмування. Головна
помилка водія під час ожеледиці – різкі рухи. Гальмування, або поворот керма, або перемикання передач, або
найстрашніше – гальмування з одночасним поворотом керма. При відсутності
системи АБС гальмувати треба короткими качками, ні в якому разі не тиснути на
гальма до упору і чекати поки машина зупиниться – в цьому випадку можлива
втрата керованості. Для підвищення ефективності гальмування використовуйте
гальмування двигуном, не натискаючи на педаль зчеплення практично до повної
зупинки. А якщо ж ситуація є екстремальною, дозвольте автомобілю і зовсім
стихнути – нехай це дає і незначне скорочення гальмівного шляху, але іноді
рятує навіть пів-сантиметра. Пасивна безпека. Не
забувайте користуватися ременями безпеки, тому що ймовірність зіткнень і
вильотів з дороги взимку набагато вища, ніж влітку. Відрегулюйте положення
підголівників, які значно знижують ризик ушкодження шийного відділу хребта,
тому що більшість аварій взимку – удари ззаду, трапляються внаслідок
недостатньої дистанції. У крижаному полоні. Якщо ви
«забуксували», не робіть необдуманих вчинків: цим ви можете тільки ускладнити
своє становище. Не дозволяйте колесам прослизати, ви ще сильніше загрузнете.
Поверніть колеса вліво і вправо кілька разів, щоб хоч трохи очистити колію від
снігу. Давайте як можна меншу порцію газу для того, щоб як можна плавніше
рушити з місця. Якщо є лопата, розчистіть своїй
машині шлях і приберіть сніг з-під неї. Якщо возите з собою пісок, насипте його
під ведучі колеса, якщо піску немає, можуть допомогти килимки з салону. При наявності механічної КПП дуже
ефективний метод «розгойдування», коли ви вмикаєте поперемінно першу передачу,
а при відкатуванні назад задню. У підсумку, добре «розгойдавшись», автомобіль
покине пастку. Необхідні
дрібниці Крім стандартних предметів: аптечки,
вогнегасника, знака аварійної зупинки, балонного ключа, запасного колеса
(запаски) і домкрата, в далекій дорозі також можуть стати в нагоді: додатковий
комплект верхнього одягу; ліхтар на батарейках; привід «прикурювання»; скребок
для скла; щітка; сірники; кульок з піском; невелика лопата; буксирувальний
трос; сигнальний ліхтар. Пам’ятайте! Щоб зберегти своє життя та здоров’я, будьте пильні і обережні на зимовій дорозі! За матеріалами журналу «Надзвичайна ситуація» |
|