Інформація
Пам'ятка бійцю

Меню

Пошук

Вітаю Вас, Гость · RSS 20.11.2019, 12:31

Головна» Чорнобиль і суспільство » Особливості впливу Чорнобильської катастрофи на розвиток і виховання дітей

Особливості впливу Чорнобильської катастрофи на розвиток і виховання дітей

Чорнобильська  катастрофа, що сталася у 1986 році, визнана найбільшою за всю історію людства. Аварія на ЧАЕС призвела до серйозних соціальних та психологічних наслідків, а також до виникнення на території України унікальної екологічної ситуації, яка пов’язана як із зовнішнім опроміненням значних контингентів населення, так і з тривалим надходженням в організм радіонуклідів, що невід’ємно впливають на здоров’я людей.

Наукові дослідження, присвячені впливу радіації на стан здоров’я населення, дозволили сформувати концепцію про її безпорогову дію. Вважається, що будь-яка доза, якою б малою не була, спричиняє негативний вплив на організм людини.

Медико-психологічні дослідження виявили симптоми психологічних втрат: депресивні реакції, тривожність, посттравматичні страхи, порушення сну, песимістичні настрої. У низці спеціальних досліджень відзначено, що величині дози іонізуючого опромінення у населення забруднених регіонів пов’язані з порушеннями в когнітивній сфері. Зокрема, це – розлади пам’яті, уваги, симптоми порушення вищих нервових функцій, зумовлені локальними структурними змінами головного мозку під впливом радіації.

Особливе занепокоєння викликають зміни у стані здоров’я дітей, які потрапили під дію малих доз радіації, у зв’язку з тим, що клітини росту дитячого організму більш радіо чутливі, ніж у дорослих.

Аналіз стану здоров’я дитячого населення усіх радіоційно забруднених регіонів України свідчить про погіршення демографічної ситуації та показників їх здоров’я. Як свідчить медична статистика, рівень загальної захворюваності евакуйованих з 30-кілометрової зони дітей чи тих, що залишилися там проживати, має чітку тенденцію до зростання. Рівень поширення захворювань з 1987 року збільшився більш ніж удвічі. Ті ж тенденції зберігаються і в несприятливих за радіаційною обстановкою регіонах.

При цьому визначено, що на забруднених територіях в структурі захворювань (порівняно з умовно чистими районами) у п’ять разів збільшилися кількість дітей із хворобами щитовидної залози, у два рази – з хворобами системи дихання, у півтора рази – травлення, у 1,7 разів – нервової системи. У 2,5 рази  порівняно із середньо державним підвищилися показники розповсюдженості вроджених аномалій, притаманні дитячому населенню.

Значне зростання психічних розладів у дітей, за даними психофізіологічної статистики і вивчення психодіагностичного стану та розумової працездатності школярів спричинили до того, що діти мають знижені функціональні можливості центральної нервової системи – гальмуючі процеси переважають над процесами збудження. Водночас спостерігаються порушення функції уваги та пам’яті, що негативно впливає на розумову працездатність підростаючого покоління.

Дані  дослідження свідчать про те, що діти, які мешкають на забруднених територіях, переживають також серйозні труднощі соціальної адаптації. У них частіше мають місце елементи аутодеструктивної поведінки, дратівливості, агресивності, як прояву посттравматичного стресу. Під впливом соціальної дезадаптації у дітей знижується інтереси до перспективи та навчальної діяльності, виявляється тимчасова емоційна напруженість, психомоторні та психовегетативні відхилення, при яких особистість ще зберігає здатність до критичної оцінки та до цілеспрямованої діяльності і може корегувати свою поведінку під впливом сприятливих змін у ситуації чи в умовах надання адекватної соціально – психологічної допомоги.

Отже, враховуючи вищесказане, необхідна негайна допомога дітям з боку медичних, соціальних працівників, а також психологів та педагогів із залученням нетрадиційних підходів до впровадження в навчально-виховний процес лікувальної терапевтичної педагогіки, постійного аналізу здійснення навчання і виховання у контексті його психофізичної цінності.

В Україні є дитячі санаторії радіаційного захисту, в яких оздоровлюються діти, що постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС. Один з таких санаторіїв є на Житомирщині – ОДСРЗ (обласний дитячий санаторій радіаційного захисту) «Лісовий берег» вньому впроваджується комплекс медичних, психолого-педагогічних та соціальних заходів, що дають можливість поліпшити здоров’я та психічний стан дітей, які мають вади внаслідок дії іонізованого випромінювання.

Разом з медичним персоналом у санаторії працює педагогічний колектив, завдяки якому діти мають можливість не лише лікуватися, але й навчатися, активно відпочивати. Робота педагогів-вихователів спрямована на всебічний розвиток та виховання дітей. За спеціальною розробленою програмою щодо усунення вад та поліпшення стану психічного розвитку дітей працює психолог. Система виховної та психологічної роботи планується з урахуванням віку дітей, стану їх здоров’я, рис характеру та кола інтересів кожної дитини. Також у таких санаторіях широко розвинена система фізичного виховання.

Система психолого-педагогічної роботи ОДСРЗ «Лісовий берег» спрямована не лише на поліпшення стану здоров’я дітей, але й на розвиток їх здібностей та інтересів, творчих можливостей і має базуватись на методах розширення життєвого простору за рахунок заглиблення в творчу діяльність. У своїй практиці педагоги керуються, перш за все, інтересами дитини, необхідністю її повноцінного психічного розвитку як особистості, та її медичного й психологічно-педагогічного захисту від впливу негативних факторів, спричинених перебуванням у зоні радіологічного контролю. Медичні, соціальні та психолого-педагогічні аспекти Чорнобильської катастрофи є такими, що заслуговують на ґрунтовне вивчення, узагальнення та обов’язкове врахування при реалізації заходів щодо подолання наслідків аварії. 

Антоніна Смирнякова

                                                                                          практичний психолог

Соціально–психологічного Центру

(за матеріалами преси)

Категорія: - | Додав: spcenter (15.01.2013)
Переглядів: 1752 | Рейтинг: 5.0/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Соцiально-психологiчний центр © 2019 Хостинг від uCoz
Хостинг від uCoz