Інформація
Пам'ятка бійцю

Меню

Пошук

Вітаю Вас, Гость · RSS 14.08.2020, 14:09

Головна» Публікації » Вплив реклами на дитячу психіку

Вплив реклами на дитячу психіку

Величезна кількість телевізійної реклами, що звалилася на нас у часи переламу епох, не пройшла безслідно. Мало не в кожній сім'ї діти, які проводили велику кількість часу перед телевізором, почали цитувати рекламні слогани відомих брендів, що так розчулювало батьків. Діти стали мислити рекламою...

Тоді нікому і в голову не могло прийти, що реклама може принести величезну шкоду дітям, однак сьогодні психологи одноголосно стверджують, що реклама робить дітей надмірно агресивними, збуджує, а також прищеплює хибні життєві цінності.

Реклама – «двигун торгівлі».

Очевидна мета реклами – так вплинути на людину, щоб підштовхнути її до покупки рекламованого товару.

Неочевидна мета реклами – сформувати споживацьку поведінку людини. Сучасній ринковій економіці, як повітря, потрібен «невичерпний споживач», який буде безупинно і рефлекторно купувати і споживати.

Сьогоднішня реклама побудована на маніпуляції свідомістю споживачів. Людей намагаються примусити до купівлі тих чи інших товарів. Найлегше це зробити з тими, хто не володіє критичним мисленням – з дітьми.

Зоровий та слуховий канали – саме їх використовує теле- та Інтернет-реклама для того, щоб донести інформацію до людини. Варто відзначити, що це основні інформаційні канали усіх людей, а значить, їх важливість недооцінювати не можна. Як правило, у дітей, у зв'язку з особливостями розвитку організму, немає ніяких природних бар'єрів, що автоматично відносить їх до групи підвищеного ризику перед небезпекою телебачення.

Яскраві та захоплюючі, примітивні сюжети, висока гучність – те, що, здавалося б, пригнічує дорослих, в одну мить захоплює юного телеглядача з незміцнілою психікою.

Непідготовленого глядача реклама зустрічає шаленим темпом і цікавими зоровими образами, а це гарант емоційного дисбалансу. На користь фахівців з реклами працює і гіпертрофована дитяча уява, що робить ефект після перегляду в рази сильнішим. Усе це разом притягує дитину, як магнітом, вона відчуває себе причетною до подій на екрані, їй не набридає дивитися один і той самий рекламний ролик десятки разів.

Статистичні дослідження підтверджують все вищесказане. Близько половини всіх глядачів реклами належать до вікового діапазону від 4 до 6 років. Варто відзначити, що існує зворотна пропорція віку дитини до часу перегляду реклами. У підлітків час, проведений у спостереженні за рекламними героями, знижується в рази. Значить, цілком можливо, що рекламщики цілеспрямовано намагаються впливати на таких маленьких телеглядачів.

Ефекти реклами

Виникає запитання: а який сенс орієнтувати дорогі рекламні ролики на таку юну публіку? Проте сенс є.

Напевно, усім знайомий один з ефектів реклами – ефект пилки. «Мамо! Купи!» – до болю знайома дитяча фраза, яку можна почути, зайшовши до будь-якого магазину. Не всі батьки, а тим паче дідусі й бабусі, у змозі відмовити своїм чадам, тому часто це призводить до абсолютно безглуздих покупок, не потрібних ні дитині, ні дорослим.

Реклама в дитинстві має довічний ефект. Показана малюкові в 4-6 років, вона дуже сильно впливає на його підсвідомий вибір. «Запавши в душу» ще в дитинстві, бренд стає невід'ємною частиною життя людини, до нього виробляється особлива довіра, яка може довго не проходити, навіть після низки розчарувань.

Моральний аспект

Перенасичення реклами на телебаченні та відсутність контролю в її «споживанні» ростять з людини справжню споживацьку машину, яка повинна купувати завжди і за будь-яких обставин.

Реклама цілком і повністю підпорядковує підростаюче покоління собі, повністю заповнюючи собою його канали інформації. Звідси таке величезне небажання читати серед нового покоління людей, адже читання – це задоволення за допомогою здійснення зусиль. А тепер для задоволення не потрібно трудитися, адже сучасна реклама розвиває пасивне сприйняття дійсності. До того ж, вона постійно закликає: «Відпочинь!», «Розважайся!», «Отримай задоволення!». В результаті формуються викривлені життєві цінності. Люди рухаються по життю до певних цілей, досягнувши які, вони розуміють, що витратили левову частку свого життя даремно, отримавши лише красивий фантик з екрану телевізора. Мало того, ці хибні орієнтири породжують цілу гору комплексів, адже хтось завжди буде мати в рази більше, ніж середньостатистичний пересічний споживач. Неможливість придбання бажаного позначається на психічному здоров'ї людини, вона постійно перебуває у стані депресії через незадоволеність. Як Ви думаєте: чи може такий споживач вести адекватне соціальне життя?

Нескладно помітити, що в останні десятиріччя навколо нас стало особливо багато людей, що цінують не особистісні якості, а стиль і речі оточуючих. Життя таких людей орієнтоване на споживання, оволодіння тією чи іншою річчю – ось критерій успішності тисяч дітей, що проводили надмірно велику кількість часу перед «блакитними» екранами. Виробники буквально підсаджують населення на голку споживання, створюючи культ своєї продукції, підігріваючи інтерес до неї все новими і новими її зразками.

Сексуальний підтекст реклами вселяє підростаючому поколінню спотворені уявлення про мораль. Воно намагається в усьому відповідати ідеальним героям рекламних роликів, готових до всього заради привернення уваги. Замість розвитку психіки, дитина концентрується на фізіології та символіці сексу, що загальмовує розвиток особистості, а це, у свою чергу, тягне за собою серйозні проблеми.

Діти більш вразливі, тому краще піддаються психологічному програмуванню. Доступ дітей до дорослої реклами призводить до того, що вони з дитинства починають бажати того, що пропонується дорослим (куріння, алкоголь, сексуальні стосунки). Реклама формує світогляд дітей. Якщо пропагуються матеріальні ідеали – прагнення до матеріального процвітання, успіху у протилежної статі, безладні статеві зв'язки, – виросте нове суспільство, яким керуватимуть егоїстичні устремління, самозадоволення, жага до наживи, користолюбство і розпуста.

Телереклама дуже впливає на відносини дітей і батьків всередині сім'ї. У рекламі «хороша» мама неодмінно купує дитині шоколадку або іграшку. Якщо у вас немає на це грошей, ви автоматично – погана мама! З підлітками ще складніше. Вони бачать у рекламі атрибути красивого і багатого життя – дорогі машини, екзотичні подорожі. Якщо батьки не можуть собі цього дозволити значить, на думку підлітків, вони невдахи і нічого прислухатися до їхніх порад! Звісно, не можна в усіх бідах звинувачувати лише саму рекламу, але свій негативний вплив на дитячу психіку вона, без сумніву, має.

Поради батькам

Батьки повинні спонукати дітей самостійно аналізувати рекламні ролики та допомагати їм бачити, що насправді стоїть за красивою рекламною картинкою. Дітям потрібно на доступній для них мові пояснювати, що таке реклама і для чого вона потрібна, щоб вони не піддавались пропонованим провокаціям, вміли самі відрізнити хибне від правильного. Хай  батьки поцікавляться у юного глядача, чи має той уявлення, скільки коштує рекламована річ, що можна купити на ці гроші, чи є покупка цієї речі перевагою перед іншими товарами, які можна купити на цю ж суму, або краще все ж витратити гроші інакше. Дитина повинна знати, що метою реклами є не розвага глядача і не турбота про нього, а прагнення змусити його купити певний товар. Вона повинна вчитися оцінювати побачене, а не приймати все за чисту монету. Все це сприятиме формуванню у дитини відповідальності при прийнятті рішень і розвитку почуття впевненості в собі.

Крім того, батьки повинні жорстко контролювати перегляд дітьми телевізора. Маленьким дітям слід допомагати відрізняти, де закінчується програма і починається реклама.

Батькам варто самим показувати своїм дітям гарний приклад, не «зависати» перед «ящиком», а знайти спільне разом з дітьми творче заняття, читати книжки, гуляти разом на свіжому повітрі.

Головне – не допустити підміни життєвих цінностей.

Світлана Вишневська

психолог

Категорія: Діти | Додав: spcenter (04.12.2013)
Переглядів: 3867 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 4.4/5
Всього коментарів: 1
0
1 Студент   [Матеріал]
wacko

Ім`я *:
Email *:
Усі смайли
Код *:
Соцiально-психологiчний центр © 2020 Використовуються технології uCoz
Використовуються технології uCoz